Het is belangrijk om altijd verantwoord om te gaan met je ZZP opdrachten en daar hoort investeren ook bij. Niet bij iedereen komen de opdrachten eindeloos aanwaaien. Vaak moet je toch op een manier moeite doen om voldoende opdrachten binnen te krijgen. Mond-op-mond-reclame is nog steeds de beste manier om aan je opdrachten te komen, maar dat is een bron die niet uitputtend is vaak. Daarom hieronder een aantal tips hoe je kan investeren door zaadjes te planten en later te oogsten. 

Investeer in een financiële buffer voor als je even zonder ZZP opdrachten 

Een zaadje planten en later oogsten geldt ook op financieel gebied. Want je hebt vaak niet het hele jaar door fulltime werk met ZZP opdrachten. Daarom is het belangrijk om een buffer op te bouwen en die mogelijkheid ook mee te nemen in je uurtarief. Zo kan je ook in de periode dat je minder of geen opdrachten hebt je vaste lasten betalen zonder in de problemen te komen met rekeningen. 

De beste methode om een buffer op te bouwen is om van één heel jaar de financiën na te lopen en dat te combineren met de verwachte uitgaven. Op die manier heb je een helder beeld en kan je zien wat je per opdracht of per maand moet wegzetten om een buffer op te bouwen. 

Investeer in je netwerk

Een belangrijk onderdeel om ZZP opdrachten binnen te halen is om voldoende te netwerken. Het is belangrijk dat mensen weten dat je bestaat en dat ze weten waarvoor ze jou kunnen bellen. Netwerken is breder dan alleen een evenement bijwonen. Je kan netwerken op veel verschillende manieren en je moet het netwerk ook onderhouden. Plan daarom bijvoorbeeld één keer per maand om een evenement bij te wonen en doe één netwerklunch per week. Op die manier komt je core business niet in het gedrang en kan je zowel je netwerk onderhouden als nieuwe zaadjes planten. 

Naast het bijwonen van netwerken en het onderhouden van je netwerk, kan je ook kiezen om een cursus of opleiding te volgen. Dat hoeft niet direct aan te sluiten op je core business, dat kan zich ook richten op je soft skills. Op die manier breid je én je vaardigheden uit én leer je nieuwe mensen kennen voor in je netwerk. 

Gebruik je social media voor opdrachten

Tegenwoordig kunnen we eigenlijk niet meer zonder social media en daarom is het ook belangrijk om daarin te investeren. Social media wordt op vele manieren gebruikt, ook zakelijk. Als je op zoek bent naar ZZP opdrachten dan kan je jouw social mediakanalen gebruiken om je opdrachten te promoten, om nieuwe mensen te leren kennen en om jouw bedrijf een extra visitekaartje te geven. Nieuwe opdrachtgevers kunnen op die manier een impressie krijgen van jou en van je werk. Dat maakt het persoonlijker en geeft ze een goede inschatting of het een match is als het gaat om een nieuwe ZZP opdracht. En door zaadjes, oftewel posts, te planten op je social mediakanalen, investeer je in de toekomst door een tijdlijn op te bouwen.