Als chauffeur weet je als geen ander hoe belangrijk het is om veilig op de weg te zijn. Een van de manieren waarop je bijdraagt aan verkeersveiligheid is door je aan rij- en rusttijden te houden. De tachograaf is het apparaat dat deze tijden registreert, maar hoe werkt het precies en hoe kun je het uitlezen? In deze blog vertellen we je alles wat je moet weten over tachograaf uitlezen.

Wat is een tachograaf?

Een tachograaf is een apparaat dat de rij- en rusttijden van een chauffeur registreert. Het apparaat is verplicht voor vrachtwagens en bussen en heeft als doel de verkeersveiligheid te vergroten en de arbeidsomstandigheden van chauffeurs te verbeteren. Er zijn twee soorten tachografen: analoge en digitale. De analoge tachograaf werkt met schijfjes die handmatig moeten worden uitgelezen. De digitale tachograaf slaat de gegevens op een bestuurderskaart op.

Hoe lees je een tachograaf uit?

Het uitlezen van een tachograaf kan op verschillende manieren worden gedaan. Zo kun je de gegevens van de bestuurderskaart uitlezen met een kaartlezer, maar je kunt ook de tachograaf zelf uitlezen. Dit wordt gedaan met een uitleesapparaat dat je aansluit op de tachograaf. Het uitleesapparaat leest de gegevens uit en toont ze op een scherm. Het uitlezen van een tachograaf is verplicht en kan worden gedaan door de politie of de Inspectie Leefomgeving en Transport. Deze kun je bijvoorbeeld aanschaffen bij https://fleetgo.nl/.

Wat staat er op een tachograaf?

Een tachograaf registreert de volgende rij- en rusttijden: de totale rijtijd, ononderbroken rijtijd, rusttijd, dagelijkse rusttijd en wekelijkse rusttijd. Daarnaast worden ook de snelheid, afgelegde kilometers en het gebruik van de verschillende rijden rusttijden geregistreerd.

Waarom is het uitlezen van een tachograaf belangrijk?

Het uitlezen van een tachograaf is belangrijk omdat het de rij- en rusttijden van een chauffeur controleert. Zo kan worden voorkomen dat een chauffeur te lang achter het stuur zit en vermoeid raakt. Daarnaast voorkomt het uitlezen van een tachograaf dat er wordt gefraudeerd met de rij- en rusttijden. Chauffeurs die zich niet aan de regels houden, kunnen beboet worden.

Wie is verantwoordelijk voor het uitlezen van een tachograaf?

Het uitlezen van een tachograaf is de verantwoordelijkheid van de chauffeur. Zo moet een chauffeur de bestuurderskaart elke 28 dagen uitlezen en de gegevens 1 jaar bewaren. Bij controle door de politie of de Inspectie Leefomgeving en Transport moeten deze gegevens kunnen worden getoond. Het uitlezen van een analoge tachograaf is de verantwoordelijkheid van de werkgever.

Het uitlezen van een tachograaf is een belangrijk onderdeel van verkeersveiligheid en arbeidsomstandigheden van chauffeurs. Het geeft inzicht in de rij- en rusttijden van een chauffeur en voorkomt fraude met deze tijden. Als chauffeur ben je verantwoordelijk voor het uitlezen van de bestuurderskaart en het bewaren van de gegevens. Bij controle moeten deze gegevens kunnen worden getoond. Het uitlezen van een analoge tachograaf is de verantwoordelijkheid van de werkgever. Door kennis te hebben van het belang van een tachograaf en hoe deze uit te lezen, draag je bij aan verkeersveiligheid en de arbeidsomstandigheden van jezelf als chauffeur.