Met ervaring in meerdere bedrijven, merk ik dat ik op bepaalde vlakken toch telkens weer met dezelfde soort dingen in aanraking ben gekomen. Een daarvan is het heftruckcertificaat, dat in vele beroepsgroepen en sectoren terugkomt. Misschien onverwacht, maar in het kader van bijvoorbeeld de code 95 wordt ook gesteld dat het heftruck certificaat behaald moet worden.
Binnen de code 95 zijn heftruckcertificaten opgenomen
Deze code 95 is een relatief nieuwe regel die ingesteld is voor vrachtwagenchauffeurs. Voor 2008 was er het gewone chauffeursdiploma voor deze beroepsgroep, die inmiddels vervangen is door de code, die op het rijbewijs vermeld wordt en eens in de vijf jaar verlengd moet worden. Mijns inziens is dit een goede manier chauffeurs goed bij de les en op de weg te houden. Het is allereerst een standaard die in de gehele EU geldt en dat overkoepelende snap ik wel, aangezien het een beroep is waarbij de beoefenaars ervan in alle landen komen. Dan wil je natuurlijk als EU zijnde een veralgemenisering van de reglementen. Bovendien voorkomt het verkeersslachtoffers als chauffeurs telkens goede bijscholing en nascholing krijgen – en dat is zeker niet onbelangrijk. Ook wordt de CO2 uitstoot ermee verminderd en ik ben een echte voorstander daarvan. Onderdeel van de 35-urige verplichte na- en bijscholing is het heftruckcertificaat, dat meestal rond de zeven uur in beslag neemt. Kijk hieronder eens naar de voorbeelden van het lespakket dat Verkeersschool Wesseldijk aanbiedt. Ben je werkzaam in de regio Arnhem en omstreken, dan loont het echt de website van het bedrijf eens te bezoeken en je te laten informeren over de mogelijkheden.