Een zoekmachine is een veredelde vorm van een populariteitswedstrijd, social media trouwens ook. Facebook begon ooit als een ‘Hot or Not’ website waarbij studenten met elkaar werden vergeleken. Dat is de gedachte achter Click Through Rate ofwel CTR. Dit staat voor het aantal personen die op een link klikken om de achterliggende pagina te bezoeken. Naast backlinks, dit zijn koppelingen vanaf andere websites, zijn paginabezoeken lange tijd van groot belang geweest voor zoekmachine optimalisatie. Toch zijn er meer elementen die een rol spelen bij het inrichten van een succesvolle marketingcampagne.

Is het aantal kliks eigenlijk belangrijk?

Kliks via banners, Google Ads of links op websites zijn nog steeds van belang voor marketingcampagnes maar ze hebben niet langer de impact van vroeger. Dit komt omdat de CTR zich niet altijd vertaalt naar verdere conversie. Voorheen zouden SEO bedrijven zich vooral richten op meer bezoekers. Het probleem was de stap na de klik, wat verwacht je eigenlijk van de bezoeker? Alleen een pagina lezen en de browser afsluiten is heel anders dan een pagina bezoeken, op de KOOP NU knop klikken en betalen. Een marketingcampagne is succesvol wanneer de doelstelling behaald wordt, en dat is zelden een enorm aantal kliks genereren.

SEO 2.0

In de jaren negentig begon het World Wide Web vorm te krijgen, midden jaren negentig zou e-commerce zijn intrede doen. In de jaren erna kwam Web 2.0, wat staat voor een meer interactief internet met dynamische pagina’s die voor iedere internetgebruiker anders kunnen zijn. Een zoekopdracht op je laptop thuis kan andere resultaten geven dan dezelfde zoekopdracht op je smartphone als je in de stad loopt. Er wordt namelijk rekening gehouden met het apparaat dat je gebruikt, de locatie waar je op dat moment bent, taalinstellingen, browser historie en nog veel meer. Deze dynamische virtuele omgeving maakt het een uitdaging om een succesvolle marketingcampagne op te zetten.

SEO of SEA?

Twee goede ingangen naar een succesvolle campagne zijn beide gekoppeld aan Google. In de eerste plaats SEO ofwel zoekmachine optimalisatie en als tweede SEA wat staat voor Search Engine Advertising. Waar SEO vooral een lange termijn strategie is kun je met SEA snel je doelgroep bereiken. De instapdrempel voor adverteren in Google ligt laag, met geringe kosten kun je al aan de slag. Maar als je gaat kijken naar rendement uit je investering dan is het nodig om je verder te verdiepen in de materie. DoubleSmart kan je hierbij helpen en zo een marketingstrategie ontwikkelen die verder gaat dan één campagne.